ACTIVITAT 1: EXTREURE I SINTETITZAR LES IDEES PRINCIPALS DEL TEXT.
A grans trets
podem dir que aquest article tracta de tot el que han suposat les noves
tecnologies al llarg de la història i especialment a l’actualitat.
En primer lloc
n’Area ens parla que és un tema que afecta a nivell internacional. Es canvis
tecnològics han suposat uns canvis a
nivell econòmic, polític i social i al revés.
Totes les
èpoques han tingut un recolzament en les
tecnologies per aconseguir un desenvolupament a nivell organitzatiu i social,
es a dir, existeix una relació simbiòtica entre la societat i la tecnologia.
Actualment vivim
un període de processos sociològics, econòmics, polítics i culturals diversos.
D’aquests, destaca la globalització de la qual diu que és un fenomen que té
visió política i econòmica a favor de l’alliberació del mercat al àmbit mundial
i que les tecnologies són els motors acceleradors d’aquesta.
Gràcies aquest
fenomen la informació s’ha convertit en
un producte de valor i creixement econòmic.
Ens anomena a
Echevarría (1.990) per explicar les seves perspectives i posicions de les
tecnologies en el tercer entorn (actual): mercantilista, discurs crític-
polític, discurs tecnocentrista i el discurs apocalíptic. Aquestes són diverses
i contraposades. Des de la que prima a la tecnologia com el motor de tot, com
la que no la dota de tanta importància ni rellevància.
A continuació n’Area ens parla dels aspectes
positius de les tecnologies digitals com són: la destrucció de barreres
espacials- temporals, accés permanent a informació, millores en serveis,
transformació de patrons tradicionals de treball, superació d’una visió estreta
i localista de la realitat. Així com
també ens nombre una sèrie d’aspectes negatius: obstaculització del progrés cap
un model social democràtic i manco agressiu en diversitat cultural i
mediambiental, pèrdua de la identitat cultural de les persones i col·lectius,
no conducció a un benestar atès que no tenim temps per adaptar-nos i feim un
mal ús d’ella.
Som una societat
depenent de la tecnologia i amb por dels falls, provoca un uniformisme
cultural, l’individu passa de ciutadà a client i usuari, pèrdua de la
privacitat i llibertat, increment del control.
Les tecnologies
digitals provoquen uns problemes educatius en el procés d’adaptació a la
innovació tecnològica per manco de temps i velocitat exagerada, implica un
reciclatge per adquirir unes competències imprescindibles, una alfabetització
tecnològica necessària per accedir i saber emprar adequadament la tecnologia
digital, i també provoca una ruptura generacional.
Un altre problema
és la gran quantitat d’informació que posseïm i no sabem transformar en
coneixement, i la gran diversitat de fonts. Tot això implica una nova manera
d’aprendre, entendre i participar; explicant la informació bàsica i saber
establir relacions amb altres
informacions que interessin.
El darrer
problema està lligat a les noves formes laborals sorgides, aquestes faciliten
ús i intercanvi de la informació i generen nous llocs de treball però també
provoca unes incoherències al sistema educatiu que introdueix aquest canvis de
manera lenta i no eficient.
La darrera part
d’aquest article enumera una sèrie de reptes de l’educació davant les
tecnologies digitals. A nivell general destacar la necessitat de formar una
societat que pugui accedir i tenir coneixement de les noves tecnologies.
En primer
lloc ens parla de la necessitat
d’integrar les noves tecnologies en el sistema i cultura escolar. Hi ha que
modificar el model d’ensenyament – aprenentatge globalment.
A continuació i
molt lligat al repte anterior, ens diu que hi ha que reestructurar les
finalitats i mètodes d’ensenyança, això comporta uns nous rols per els docents
i els alumnes. Els alumnes en quan han de ser actius i protagonistes del seu
procés d’aprenentatge i en quan als docents ha de guiar a aquests. Apart de
realitzar diverses accions educatives que no està habituat a fer com la
reflexió pràctica, formació permanent, analitzar seva actuació...
Un altre repte és
estendre la formació mitjançant les xarxes d’ordinadors i la tele formació,
això suposarà la satisfacció de les
necessitats de tots els usuaris, tant a nivell espacial com temporal i el
cobriment de la demanada de formació.
Després ens parla
de la necessitat de revisar la formació i replantejar la formació, establint
nous plans de formació que assumeixin els nous plantejaments i satisfacin les
noves necessitats.
El darrer repte
és desenvolupar accions d’educació no formal a fi de satisfer les necessitats
formatives dels sectors socials que es troben fora del sistema escolar. Així
potenciar l’accés i participació democràtica a les noves xarxes de comunicació,
permetre una major individualització i flexibilització.
Per concloure
l’article destaca que l’educació és i continuarà sent el motor del canvi, progrés i cohesió social i que per
molts canvis que pateixi seguirà sent una activitat d’interacció humana
intencional.
ACTIVITAT 2: MOSTRAR ACORD O DESACORD AMB L’AUTOR.
A nivell general
d’aquest article de n’Area no puc dir si estic en acord o desacord amb l’autor,
pel fet que m ‘ha aportat molta informació fins al moment desconeguda, molt
interessant i útil per aquesta assignatura, com per exemple les dades
informatives més històriques. M’he adonat que
conceptes i idees també les havíem treballat a la sessió teòrica del
passat dilluns i m’ha servit com a repàs.
Però a trets més
concrets si que puc dir que estic d’acord amb aquest autor, pel fet que les
noves tecnologies han canviat a la societat, però també és cert que sense els
canvis a nivell social tampoc s’hauria donat aquest gegant avanç tecnològic. Pens que totes les coses i avenços tenen una
part positiva i d’altre negativa, aspectes que milloren, altres que queden
obsolets i poden significar pèrdues i d’altres unes noves i magnífiques
invencions. Però he de dir que tot això s’ha de saber gestionar i controlar
molt be per trobar el punt d’equilibri just perquè no perjudiqui negativament a
ningú. I tal i com diu Area, i això no
és així. La globalització ens obliga quasi be, a estar tots fets amb el mateix
patró, a ser igual, no tenir gustos ni idees diferents, a fer més pobres a
països i aprofitar-nos d’ells. Una gran llistat de coses que no pensem quan
gaudim i ens acomodem en aquesta societat occidental . Sóc de la opinió que tot
es bo dins una mesura i equilibri lògics.
He destacat del
article que quan ha introduït els reptes de l’educació parla d’un supòsit el
qual “el sistema educatiu ha d’estar al servei de les polítiques públiques
destinades a construir i consolidar un model de desenvolupament social recolzat
en els principis polítics de la democràcia i la redistribució de la riquesa”.
Estic totalment d’acord que és un supòsit perquè no crec que sigui així avui en
dia el sistema educatiu dins aquest pensament neoliberal al qual vivim, on el
capitalisme i els diners regnen per damunt de tot.
En quan parla del
paper actiu i protagonista del alumne i el de guia i acompanyant del docent,
pens que no només ha de ser així per les noves tecnologies sinó que en general
l’educació ha de canviar perquè la societat i les necessitats d’aquesta han
canviat i hem d’ajustar-nos a la realitat. Són idees que tenc molt clares
després de viure la meva experiència Erasmus a Pistoia (Itàlia) i que he vist i
he interioritzat a la perfecció.
També dir que
estic d’acord que el si el sistema educatiu ha de canviar les persones ens hem
de preparar per poder adaptar-nos a aquests canvis i un és fonamental que les
persones tenguin les ments obertes per aprendre a fer un ús intel·ligent, tal i
com diu Area d’aquestes. A fi de no acomodar-nos, no quedar-nos endarrere i
poder oferir una educació de qualitat que indirectament hem de pensar que els
nostres infants el dia de demà seran ciutadans i volem que siguin persones
competents.
Està clar que les
noves tecnologies estan presents en el nostre dia a dia, i que ens hem
d’espavilar i pujar al “carro” per no perdre’ns ni desorientar-nos perquè el
món no s’atura per ningú i no ens podem quedar endarrere.
Per acabar dir
que m’ha agradat molt com a finalitzat aquest article parlant de l’educació i
el poder i importància que té en la societat i funcionament del món. Si eduquem
correctament, formem a persones crítiques, cultes, autònomes, intel·ligents,
capaces...el món serà millor.
Gràcies.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada